wtorek, 23 czerwca 2020

Zadania na środę 24 czerwca 2020 r.

Dzień dobry😄
dzisiaj nie będzie zadań, za to będzie piosenka!

"Lato, lato, lato czeka"

Słowa piosenki:

Już za parę dni, za dni parę
Weźmiesz plecak swój i gitarę
Pożegnania kilka słów
Pitagoras bądźcie zdrów
Do widzenia wam canto, cantare
Ref: 
Lato, lato, lato czeka
Razem z latem czeka rzeka
Razem z rzeką czeka las
A tam ciągle nie ma nas
Lato, lato, nie płacz czasem
Czekaj z rzeką, czekaj z lasem
W lesie schowaj dla nas chłodny cień
Przyjedziemy lada dzień
Już za parę chwil, godzin parę,
Weźmiesz rower swój no i dalej,
Polskę całą zwiedzisz wszerz,
Trochę rybek złowisz też,
Nie przyjmując się niczym wcale.
Ref:
Lato, lato, mieszka w drzewach
Lato, lato, w ptakach śpiewa
Słońcu każe odkryć twarz
Lato, lato, jak się masz?
Lato, lato, dam ci różę
Lato, lato, zostań dłużej
Zamiast się po krajach włóczyć stu
Lato, lato, zostań tu
Miłego dnia!
Pani Irena

poniedziałek, 22 czerwca 2020

Zadania na wtorek 23 czerwca 2020 r.

Dzień dobry,
dzisiaj Dzień Taty, nie zapomnij złożyć życzeń swojemu tacie!😄
Przed Tobą ostatnia lekcja z cyklu 
Uniwersytet Dzieci.
Zapraszam!

Obejrzyj filmik o bezpieczeństwie w Internecie:

Czy wiesz, że...
Portale społecznościowe takie jak Facebook są dostępne dla dzieci od 13 roku życia.

Z Internetu najlepiej korzystać pod kontrolą rodziców.

POCZTÓWKA

 LIST


Pocztówka bez koperty może być odczytana przez wiele przypadkowych osób. Wysyłając ją
przekazujemy pozdrowienia i ogólne informacje, a nie osobiste zwierzenia, gdyż prywatne informacje mogłyby zostać łatwo odczytane, jeśli trafią w niepowołane ręce.
Podobnie bywa z informacjami, zdjęciami i filmikami, które zamieszczamy w internecie. Mogą one trafić do osób, dla których nie były przeznaczone. 
Dlatego warto zadbać o to, aby osobiste informacje publikować uważnie i udostępniać tylko osobom, do których mamy zaufanie. Podobnie jak wysyłamy list w kopercie, która chroni go przed przeczytaniem przez niepowołane osoby.

Wybrane zasady bezpiecznego publikowania w internecie:
  • uważajmy na to, co zamieszczamy w internecie – informacje raz wrzucone do internetu, zostają tam na zawsze;
  • zwracajmy uwagę na informacje, które chcemy umieścić w internecie. Im więcej zdjęć czy informacji o sobie umieścimy, tym więcej prywatnych informacji o nas może zostać znalezionych (ktoś może te informacje wykorzystać i zmienić tak, jak w opowieści Stasia, którą zamieściłam poniżej);
  • jeśli nie jesteś pewny/pewna, jak zachować się w Internecie, poproś o radę rodziców lub opiekunów.

Poznaj historię Stasia
I FRAGMENT
Latem pojechaliśmy z rodzicami do Pocztówkowej Krainy. Spędziliśmy tam cały czerwiec. Początkowo nie chciałem jechać, bo Pocztówkowa Kraina leży w górach. No i w dodatku na cały miesiąc!? To strasznie długo. Namawiałem rodziców, żebyśmy pojechali tam na dwa tygodnie, a potem na kolejne dwa tygodnie nad morze; ale oni powiedzieli, że na pewno mi się spodoba ta Pocztówkowa Kraina i jeszcze po miesiącu będzie mi żal wyjeżdżać. Mieli rację! W Pocztówkowej Krainie są piękne góry, śliczne drewniane domki z czerwonymi dachami. Przyjeżdża tu mnóstwo wczasowiczów. Mieszkańcy są bardzo mili, a ponadto trafiliśmy na świetną pogodę i prawie cały czas świeciło słońce. Tak mi się spodobało, że aż wysłałem kartkę do dziadka, żeby mu opowiedzieć, jak tu jest wspaniale. Pod koniec pobytu faktycznie bardzo żałowałem, że wyjeżdżamy, ale rodzice powiedzieli, że jeszcze kiedyś do Pocztówkowej Krainy wrócimy.
II FRAGMENT
Po przyjeździe do domu od razu umieściłem na swoim profilu na portalu społecznościowym nasze zdjęcie z wakacji. Zaprosiłem dziadka, żeby mu pokazać stronę internetową Pocztówkowej Krainy. Dziadek nie mógł mnie tak szybko odwiedzić i przed komputerem zasiedliśmy wspólnie dopiero na początku sierpnia. Szukając strony Pocztówkowej Krainy, trafiłem na forum dyskusyjne, gdzie bardzo dużo ludzi zostawiło komentarze na temat tego miejsca. Zacząłem czytać i nie mogłem uwierzyć swoim własnym oczom. Ktoś napisał, że w Pocztówkowej Krainie jest okropnie, i że jej mieszkańcy są gburowaci. Potem mnóstwo osób napisało, że w takim razie nigdy tam nie pojadą. Ktoś zamieścił też zdjęcie, na którym to nie była już ta sama Pocztówkowa Kraina, którą ja miałem przyjemność odwiedzić. Opuszczone domki, smutni mieszkańcy i szare niebo. To było straszne!
III FRAGMENT
Powiedziałem dziadkowi, że Pocztówkowa Kraina wcale tak nie wygląda, że jest taka, jak na pocztówce, którą mu wysłałem i na zdjęciu, które umieściłem na swoim profilu. Chciało mi się płakać. Rodzice też przyszli zobaczyć to forum i byli tak samo smutni oraz zaskoczeni, jak ja. Przeczytali też na jakiejś stronie internetowej, że mieszkańcom Pocztówkowej Krainy jest teraz bardzo trudno, bo ich nikt nie odwiedza. Możliwe, że będą musieli się gdzieś przeprowadzić, bo dotąd żyli z turystyki, a teraz Pocztówkowa Kraina świeci pustkami. Strasznie mi było ich szkoda i przykro, że muszą się przeprowadzić, bo już wtedy nie będę mógł pojechać do Pocztówkowej Krainy w przyszłym roku. Dziadek poradził mi, żebym napisał na tym forum, że byłem w Pocztówkowej Krainie w czerwcu, i że jest to bardzo ładne miejsce oraz polecam spędzenie tam wakacji. Napisałem tak, jak doradził mi dziadek i jeszcze dodałem, że w Krainie prawie cały czas świeci słońce. Podpisałem się pod swoim postem i dumny z siebie opublikowałem go na forum.
Następnego dnia wszedłem z powrotem na forum. To, co zobaczyłem było najstraszniejsze! Ktoś znalazł moje zdjęcie z rodzicami, jak byliśmy w Pocztówkowej Krainie. To, które zamieściłem na moim profilu na portalu społecznościowym. Przykleił nas na tle opuszczonych domków i szarego nieba. Mamie dorysował brodę i wąsy, a tacie jakiś dziwny kapelusz. Nad moją głową umieścił strzałkę, a nad nią napis „głupek”. Popłakałem się.
Tata powiedział, że przypominał mi, żebym nie upubliczniał wszystkiego na moim profilu. Doradzał, aby to było dostępne tylko dla moich zaufanych znajomych. Pocieszył mnie, że mogę poprosić, aby ten ktoś usunął to okropne zdjęcie z forum turystycznego. Tak zrobiłem, ale ta osoba nie odpowiedziała i nie usunęła fotografii. Nawet nie wiedziałem, kto to jest, bo wszystko było zamieszczone pod nickiem „Żartowniś”. Nie znałem imienia ani nazwiska tej osoby. Mama zadzwoniła do burmistrza Pocztówkowej Krainy i powiedziała, że chyba wie, dlaczego wczasowicze już nie przyjeżdżają. Opowiedziała też o tym,
jak broniłem Pocztówkowej Krainy i co się potem stało. Burmistrz podziękował nam i wszystko zgłosił na policję, która znalazła „Żartownisia”. Okazało się, że to mieszkaniec sąsiedniej Gburowatej Krainy, gdzie nikt nie chciał dotąd przyjeżdżać. Po tym, jak oczernił Pocztówkową Krainę i wszystkich, którzy jej bronili, wczasowicze zaczęli się zjeżdżać do Gburowatej. Zdjęcie moje i rodziców usunął administrator forum. Ja zastrzegłem swój profil na portalu społecznościowym tylko dla zaufanych znajomych. „Żartowniś” musiał przyznać, że napisał wcześniej nieprawdę. Był zobowiązany zamieścić przeprosiny i się pod tym wszystkim podpisać, a do Pocztówkowej Krainy znowu wrócili turyści i słońce.
Pamiętajcie, nie wierzcie we wszystko, co przeczytacie w Internecie. Nie zamieszczajcie sami nieprawdziwych informacji o innych, a informacje o sobie (zdjęcia swoje i innych, Wasze filmiki), udostępniajcie tylko zaufanym osobom. Mam nadzieję, że Wasze przygody z Internetem będą bezpieczne i przyjemne, a w Waszych krainach będzie zawsze świeciło słońce i otaczało Was mnóstwo przyjaciół. Wasz starszy kolega Staś.
P.S. Już za kilka miesięcy znów jadę do Pocztówkowej Krainy. Tym razem z rodzicami i z moim dziadkiem :)

Odpowiedz ustnie na pytania:
Gdzie znajduje się Pocztówkowa Kraina?
Co się stało, gdy chłopiec zamieścił zdjęcie z Pocztówkowej Krainy na portalu społecznościowym?
Co zrobiła osoba podająca się za Żartownisia?
Gdzie burmistrz zgłosił całą sprawę?
Jak zakończyła się sytuacja z Pocztówkową Krainą?

Mam nadzieję, że już wiesz, że w Internecie trzeba zachować ostrożność.
To już koniec na dzisiaj!
Pani Irena😉

piątek, 19 czerwca 2020

Zakończenie roku szkolnego

Szanowni Uczniowie i Rodzice,
zakończenie roku szkolnego 2019/2020 będzie przebiegało następująco:

- zakończenie zdalne on-line przez Teams w dniu 25.06.2020 r. tj. czwartek godz. 10:00 - serdecznie zapraszam wszystkich uczniów!


- odbieranie świadectw w budynku szkoły przez Uczniów

klasa 1 a, dnia 29.06.2020 tj. poniedziałek o godz. 8.00 - 9.00 (najlepiej wchodzić pojedynczo, proszę mieć maseczkę)
Wejście boczne; skrzydło klas 1-3 (tam gdzie zazwyczaj stało mleko)
Również serdecznie zapraszam!

Jeśli ktoś ma obawy przyjść na rozdanie świadectw, nie ma takiego obowiązku. Można je odebrać w późniejszym terminie w sekretariacie szkoły.

Pozdrawiam,
Irena Kwiatkowska-Gaudyn

Zadania na poniedziałek 22 czerwca 2020 r.

Witaj!😊
Nadchodzi lato i upragnione wakacje.
Ale zanim będą wakacje, przypomnijmy sobie o zasadach bezpieczeństwa.
Zapraszam!
Uwaga! Spotykamy się na zakończeniu roku szkolnego na Teams, w czwartek 25 czerwca o godzinie 10:00. (Nie ma spotkania wtorkowego).

Obejrzyj filmiki:



Trzeba uważać także, gdy wakacje spędza się w domu, w pobliżu gospodarstwa. Zobacz:

Bezpieczeństwo na wsi

A teraz otwórz niebieskie ćwiczenia i uzupełnij strony 76, 77, 78 i 79.

Jeśli chcesz sprawdzić swoją wiedzę rozwiąż quiz

Bezpieczeństwo w górach
Pierwsza pomoc

To wszystko na dzisiaj!
Gdy już zrobiłeś zadania baw się, biegaj i graj w ulubione gry😉😉
Pani Irena

czwartek, 18 czerwca 2020

Zadania na piątek 19 czerwca 2020 r.

Dzień dobry😄
dzisiaj kolejna lekcja z cyklu Uniwersytet Dzieci
Zapraszam Cię na przygodę!

1. Na początek obejrzyj filmik 


Można kodować informacje w różny sposób. Jednym z nich jest Alfabet Morse'a innym Szyfr Cezara.
Kod Morse’a – stworzony w 1838 przez Samuela Morse’a i Alfreda Vaila sposób reprezentacji alfabetucyfr i znaków specjalnych za pomocą dźwięków, błysków światła, impulsów elektrycznych lub znaków popularnie zwanych kreską i kropką.
Wygląda tak, każdej literze i cyfrze przyporządkowany jest znak:

SOS to międzynarodowy sygnał ratunkowy wysyłany

Szyfr Cezara
Juliusz Cezar był rzymskim politykiem i wodzem. W czasach starożytnego Rzymu wykorzystywał on szyfry do przekazywania tajnych informacji Cyceronowi. Na czym polegał ich szyfr? Zamiast każdej litery, pisali oni tę, która znajdowała się trzy miejsca dalej w alfabecie. Tak więc chcąc napisać “c”, pisali oni “f”, a chcąc napisać “g” pisali “j” itd.
Szyfr Cezara polega na przesuwaniu liter w kodzie o dowolnie umówioną liczbę miejsc.



2. Możesz wykonać swój eksperyment i przekazać tajną wiadomość.
Obejrzyj film, a dowiesz się jak to zrobić.
Zamiast mleka można też użyć soku z cytryny. 
Poproś o pomoc osobę dorosłą!



Jakie sposoby szyfrowania poznaliście dziś?
Na czym polega każdy z nich?
Jak myślicie, do czego wykorzystuje się szyfry?

3. Już niedługo Dzień Taty! Przeczytaj wiersz.

„Święto Taty”
(Dorota Gellner)

Dziś jak tylko z łóżka wstałam,
zaraz tatę uściskałam!
Uściskałam z całej siły i wrzasnęłam:
- Tato miły!
Nos do góry! Uszy też!
Dziś jest święto taty, wiesz?
każdy tata je obchodzi,
Ty też obchodź, co Ci szkodzi?
A jeżeli nie dasz rady,
zjeść tej całej czekolady,
tortu, lodów i piernika,
znajdziesz we mnie pomocnika!

Jeśli jeszcze nie zrobiłeś zadań z niebieskich ćwiczeń na stronie 46 i 47 to uzupełnij😀
Święto Taty będzie 23 czerwca, przygotuj dla niego laurkę z życzeniami.
Podsuwam Ci pomysł, ale możesz oczywiście zrobić swój własny projekt.
To jest szablon tej laurki;)
4. Jeśli masz chęć, zrób w niebieskich ćwiczeniach strony 86, 87 i 88.

5. Książka, którą polecam na wakacje!

"Drzewo do samego nieba"
Historia przedstawia perypetie grupy dzieci, które czerpią niesłychaną radość z przebywania na podwórzu otoczonym obskurnymi kamienicami. Ich centralnym punktem zabaw jest tytułowe drzewo. Chłopcy oraz dziewczęta przeżywają tu swoje rozterki, zaprzyjaźniają się, cieszą z małych rzeczy i uczą empatii, czy szacunku do drugiego człowieka. Roślina zdaje się im być całym światem, tymczasem dla dorosłych jest bez jakiekolwiek pozytywnego znaczenia lub traktują ją z przekąsem, jako zło konieczne.



To wszystko dzisiaj!
Pani Irena

niedziela, 14 czerwca 2020

Zadania na poniedziałek 15 czerwca 2020 r.

Witam,
mam nadzieję, że odpoczęliście po długim weekendzie😊
W tym tygodniu tylko 2 dni będziemy się uczyć, ponieważ Wasi starsi koledzy z 8 klasy piszą egzamin.
Trzymajcie za nich kciuki we wtorek, środę i czwartek.
Dzisiejsza lekcja jest nieco tajemnicza... 
(W ramach projektu Uniwersytet Dzieci)
Zapraszam!

1. Obejrzyj filmik. 




Następnie odpowiedz sobie na pytania:
Co było głównym tematem filmu?
Czym zajmuje się detektyw? 
Czego używa w swojej pracy?
Co może być śladem?
Gdzie można znaleźć/zostawić ślady?


Spróbuj pobawić się w detektywa i wykonaj eksperyment.

Ślady na słoju

Przygotuj słoik. Dotknij słoika swoimi palcami (możesz wcześniej je troszkę posmarować kremem, mogą być też spocone dłonie). 

W jaki sposób ujawnić ślady palców?


Aby ujawnić ślady palców na słoiku należy użyć pudru w kamieniu (np. brązowego) lub zasypki (np. Alantan) i miękkiego pędzelka do pudru (kosmetycznego). Należy delikatnie nanieść pędzlem puder na słoik ze śladami palców. W ten sposób ślady powinny zostać ujawnione.



Co się stało?
Co zaobserwowaliście?


Wiesz do czego przydają się takie odciski? Każdy człowiek ma niepowtarzalny układ linii papilarnych na palcach. Dzięki temu można odszukać osobę, które takie odciski zostawiła porównując je z innymi znajdującymi się w specjalnej bazie danych. Daktyloskopia to technika śledcza zajmująca się badaniami porównawczymi linii papilarnych dłoni w celu ustalenia sprawcy czynu zabronionego. Ta metoda jest najczęściej używana przez techników policyjnych.
Zobacz to taka karta z odciskami.




Możesz także zrobić odcisk swojego palca w wosku, ale musisz uważać, by się nie oparzyć. Lub też zrobić odcisk swoich ust, malując je wcześniej szminką i odciskając na kartce. Możesz także przygotować kawałek plasteliny, dobrze ją ugnieść i spróbować odcisnąć swój palec. Zobacz jakie niepowtarzalne są Twoje linie papilarne.

Prawdziwy detektyw pracuje w rękawiczkach. Wiesz dlaczego?



2. Przenosimy się na wieś.
Jeśli masz możliwość to pobierz podręcznik do ed. polonistycznej cz. 4 

Przeczytaj opowiadanie "Nowa" na stronie 68 i 69.

Następnie wykonaj w niebieskich ćwiczeniach zadania na stronie 68 i 69.

Przyglądnij się ilustracjom w podręczniku na stronie 70 i 71.
Przeczytaj podpisy i teksty na tych stronach. Pomyśl, które zwierzęta są szkodnikami, a które sprzymierzeńcami rolnika.

Zrób w niebieskich ćwiczeniach także strony 
70 i 71.

To już koniec na dziś.
Następne zadania dopiero w piątek.
Miłej pracy😉
Pani Irena

sobota, 6 czerwca 2020

Zadania na 8,9,10 czerwca 2020 r.

Kochani Moi,
ponieważ ten tydzień nauki jest bardzo krótki, wszystkie lekcje będą razem w jednym poście.
Mamy przed sobą 3 dni szkoły i długi weekend.

Zapraszam!

1. Proszę uzupełnij w zielonych ćwiczeniach do matematyki zadania, których jeszcze nie zrobiliśmy. Właściwie będziemy w nich już kończyć powoli pracę. Dlatego nie zadaję konkretnych zadań. Po prostu przeglądnij je i tam gdzie nie są uzupełnione, zrób zadania. Nie wszystko na raz oczywiście. Ile dasz radę, resztę na następny dzień.

2. W niebieskich ćwiczeniach czeka na Ciebie strona 66 i 67. Przypominam jakie mamy pory roku i nazwy miesięcy. Ale chyba doskonale to wiesz😄
3. A teraz poćwicz pisanie. Połącz wyrazy, które do siebie pasują i zapisz do zeszytu.


Uzupełnij wyrazy odpowiednim zmiękczeniem 
(ś, si, ń ni, ź, zi, dź, dzi). 
*Tekst przepisujemy do zeszytu. 


*Rozwiąż za pomocą dodawania i mnożenia. Działania zapisz w zeszycie.



Pamiętaj o codziennym ruchu na świeżym powietrzu! Skacz na trampolinie, jeździj na rowerze, graj w piłkę, biegaj. Zjedz pysznego loda ale nie zapomnij o owocach i warzywach.
Ściskam Was mocno😘
Wasza Pani Irena

czwartek, 4 czerwca 2020

Zadania na piątek 5 czerwca 2020r.

Dzień dobry,
dzisiaj przypomnij sobie jak na informatyce pracowaliśmy w programie Paint
oraz poćwiczysz pisanie z pamięci.
Do dzieła!

1. Proszę odszukaj na komputerze przy pomocy lupki program  Paint i go otwórz. Wykonaj dowolny obrazek z użyciem różnych figur geometrycznych i wypełnij je kolorem. A potem poproś rodzica o zapisanie obrazka 
PLIK-->ZAPISZ JAKO.
Możesz mi przysłać swoją pracę jeśli chcesz się pochwalić.
A oto mój obrazek

2. Przygotuj zeszyt w linie i pióro. Przeczytaj każde zdanie kilka razy tak, żeby je zapamiętać. A następnie przepisz do zeszytu. Na końcu sprawdź czy nie zrobiłeś błędu.


3. Zabawy matematyczne (bardzo trudne😀).




To wszystko na dzisiaj!
Do poniedziałku😎
Pani Irena